Män för jämställdhet

I kväll har jag varit lite mer aktiv i mitt styrelsearbete för Män för jämställdhet. Jag har ringt två av de grupper vi har i landet. Vi i styrelsen ansvarar för olika delar av landet. För mig gäller Västra götaland och Halland. Det är helt fantastiskt att möta dessa män på telefon. Den ena är lite trött på att det är så svårt att få ett långsiktigt arbete. Han - och den grupp han tillhör -väljer att ta det lite lugnt och hämta kraft från annat håll ett tag.

Den andra som finns i en lite större stad är full av kraft. Den lite större staden är Göteborg där de nu är på gång med pappagrupper igen. Det är otroligt skönt att höra, inte minst efter Anders Hammarlinds och mitt tidigare resonemang här på bloggen, att pappagrupperna är på gång igen. Där kan män som är på gång att bli pappor få möta andra män, med erfarenhet av pappaskapet. Där kan de, med ett perspektiv som bottnar i de idéer som finns i Män för jämställdhets plattform, prata om sitt nya familjesituation. Detta är för mig starten till ett jämställt föräldraskap - som i sin tur leder till att föräldraskapet består. Även om mamma och pappa bryter upp från varandra.

Nu har jag inte sett någon forskning på det jag just släppte fram - men utifrån de utvärderingar vi hade internt av pappagrupper runt 2002 - fanns det sådana tendenser. Undrar om det finns pappagrupper på fler håll i landet. Håller ni på fortfarande i Haninge, Örnsköldvik och Värmland?

Kommentarer
Postat av: Mikael Rubin

Hej

Det jag tänker sriva är att även ifall man är få kan an göra väsen av sig. I Umeå har vi satsat på en seminarieserie på olika teman men det gemensamt att ämnena utgår ifrån den skriftserie som mfj har gett ut om män och jämställdhet.Vi gör något även ifall det inte blir kontinuerligt.

Pappagrupper finns i Medelpad oxå.

2008-11-27 @ 15:02:55
Postat av: Sarah Nylund

Tycker mycket om det du skrev! Spännande att se lite nyttiga saker och inte bara det generella sakerna som man kan se om typ alltid. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback