Män för jämställdhet

I kväll har jag varit lite mer aktiv i mitt styrelsearbete för Män för jämställdhet. Jag har ringt två av de grupper vi har i landet. Vi i styrelsen ansvarar för olika delar av landet. För mig gäller Västra götaland och Halland. Det är helt fantastiskt att möta dessa män på telefon. Den ena är lite trött på att det är så svårt att få ett långsiktigt arbete. Han - och den grupp han tillhör -väljer att ta det lite lugnt och hämta kraft från annat håll ett tag.

Den andra som finns i en lite större stad är full av kraft. Den lite större staden är Göteborg där de nu är på gång med pappagrupper igen. Det är otroligt skönt att höra, inte minst efter Anders Hammarlinds och mitt tidigare resonemang här på bloggen, att pappagrupperna är på gång igen. Där kan män som är på gång att bli pappor få möta andra män, med erfarenhet av pappaskapet. Där kan de, med ett perspektiv som bottnar i de idéer som finns i Män för jämställdhets plattform, prata om sitt nya familjesituation. Detta är för mig starten till ett jämställt föräldraskap - som i sin tur leder till att föräldraskapet består. Även om mamma och pappa bryter upp från varandra.

Nu har jag inte sett någon forskning på det jag just släppte fram - men utifrån de utvärderingar vi hade internt av pappagrupper runt 2002 - fanns det sådana tendenser. Undrar om det finns pappagrupper på fler håll i landet. Håller ni på fortfarande i Haninge, Örnsköldvik och Värmland?

Män förlorar på manssamhället

Tomas Wetterberg har i dag skrivit en bloggtext där han redogör för varför det finns män som förlorar i vårdnadstvister.
Läs hans inlägg genom att
klicka på denna länk.

På lördag ses vi på Harrys

Nu är den första lördagen denna månad på gång. Den 4 oktober ses vi på Harrys igen. Samma tid som vanligt, alltså 17.00
Samtalet kommer i stort att handla om den kampanj som vi drar vidare med i november/december.

Jag vill samtidigt passa på att tacka
Harrys för det stöd som vi får och som de också ger till Säkerhetsnålskampanjen.
Harrys i Örebro är faktist det andra företaget i Sverige som visar sitt stöd till Män för jämställdhet genom att lägga in en banner och länka till oss.

Ni vet väl att företag och organisationer kan stödja Män för jämställdhet på detta viset. Det finns mer info om det på Män för Jämställdhet hemsida